Átértékelés ideje – új márka, vállalkozás előkészítése

Kétségtelen, hogy a 2020-as év elhozott egy minden eddiginél nagyobb változást a világban és az életünkben. Sok minden átalakul, átértékelődik. Még inkább rugalmasnak és naprakésznek kell lennünk, ha lépést szeretnénk tartani.

Soha nem volt még olyan lényeges az, hogy milyen készségekkel rendelkezünk, mint most.

Amennyiben már korábban is dédelgettünk egy álmot arról, hogy ténylegesen mivel szeretnénk foglalkozni, most itt a megfelelő alkalom, hogy érdemes komolyan gondolkodni róla és belevágni. De legalább is előkészíteni, hogy amikor újra indul a világ, már ott lehessünk a startvonalnál. Legyen ez karrierváltás, új készségek elsajátítása vagy saját online vállalkozás indítása.

Most az utóbbihoz hoztam pár ötletet (nem sorrendben), amit érdemes megfontolni. Természetesen semmi sincs kőbe vésve, és kellő időt kell hagyni az előkészületekhez.

1) A VÁLLALKOZÁS TÉMÁJA

Ez az első és legfontosabb. Egy szenvedély, egy hobbi, egy ötlet, amivel másoknak szeretnénk segítséget nyújtani problémáik megoldásához, vagy egyszerűen örömet adni nekik. Ezeken túl az első fontos lépés a piackutatás. (Érdemes elkezdeni és sűrűn frissíteni, mert jelenleg átrendeződött a piac.) Hiába érezzük, hogy jó az ötletünk, szükséges felmérni, hogy van-e rá igény. 

2) SZAKÉRTELEM

Amennyiben a piackutatás eredményre vezetett – és amennyiben tevékenységünk megkívánja -, legyen meg hozzá a megfelelő szakértelem is. Nem kell azon aggódni, hogy csak 100%-os tudás birtokában indítható el a vállalkozás. Legyen egy nagyon jó tudásunk, amivel már elindulhatunk. Azok a készségek, amikben még nem érezzük magunkat otthonosan, menet közben fejleszthetők és később beépíthetők a vállalkozásba.

3) TUDÁS

Amennyiben még nincs meg a szakértelmünk a kívánt tevékenység folytatásához, most bőven akad időnk, hogy elsajátítsuk azt. Rengeteg lehetőség és oktatási anyag áll rendelkezésre az interneten. Sőt, most még kedvezményesebb áron, akár ingyenesen is. Angolul tudóknak az Udemy oldala rengeteg kurzust kínál állandó kedvezmények mellett. A Coursera külföldi egyetemek képzéseit ajánlja, és még számos hasonló oldal található a neten. Egy a lényeg, hogy el kell kezdeni, és ajánlatos folyamatosan képezni magunkat. Pár hónapos tanulás alatt még nem válunk azonnal mindent (IS) tudó szakértőkké, de elindít minket az odáig vezető úton.

4) STÍLUS

Ez az egyik – szerintem – legfontosabb lépés. Találjuk meg a saját stílusunkat, hangunkat és adjuk önmagunkat! Ezzel (is) tudunk kitűnni a tömegből, amivel könnyen beazonosíthatók leszünk. Természetesen itt nem a kinézetre gondolok (bár hozzáadódik), hanem a stílus, ahogyan és amilyen módon kommunikálunk a közönség felé. Később aztán a márkánk megjelenése, annak stílusa is ide sorolható. Ebben tudok én segítséget nyújtani.

Az egyik mottóm is idevág:

“Legyél az első, legyél egyedi és megkülönböztethető!” (Jean-Claude Biver)

5) KÖZÖSSÉG ÉPÍTÉSE

Amennyiben megvan a téma, piacképes is és társul hozzá szakértelem, akkor indulhat a közösség építése organikusan, hirdetések nélkül. Ehhez nyújt segítséget a tartalommarketing használata. A legeredményesebb platformok (a böngészők szempontjából):

  • blog oldal, blogolás, ha inkább szívesebben írunk, mint beszélünk (adatvédelem és cookie beállítások elfogadásának megléte mellett)
  • YouTube videós tartalmak készítése, amennyiben jobban szeretünk szerepelni írás helyett
  • és a legújabb, ami még nem annyira terjedt el itthon, de érdemes kipróbálni, az a podcast (digitális hang, kép nélkül)

6) JOG, ÜZLET

Kétségtelen, hogy ez az egyik legnyűgösebb része az indulásnak, de elengedhetetlen. Szükséges egy jogász, aki segít a szerződéssel kapcsolatos kérdésekben, jogi nyilatkozatok beszerzésében, hogy milyen dokumentumokra van szükség. Egy könyvelő, akivel a vállalkozási formát lehet megbeszélni. Egy GDPR szakértő, aki az adatvédelmi tájékoztatóval kapcsolatban ad útmutatást. Érdemes majd egy szakértővel konzultálni az üzleti tervről is.

7) PÁLYÁZATOK

Van, aki hisz bennük, van, aki nem. Ugyanakkor induláskor, kevés vagy nulla tőkével segítség lehet egy-egy pályázati forrás. Ezek közül az egyik legismertebb a munkaügyi központoknál igényelhető vállalkozóvá válást elősegítő támogatás. A pontos részletekért érdemes felkeresni a helyi munkaügyi kirendeltségeket.

8) KOMPLETT MEGJELENÉS

Idővel – amikor már sok a követőnk és több ajánlatkérést is kaptunk – érdemes a teljes online/offline megjelenésre is gondot fordítani és kialakíttatni egy szakértővel. Ehhez csatlakozik szorosan a stílusunk, egyediségünk és különbözőségünk is. Ebben tudok én segítségre lenni.

ÖSSZEGZÉS

Amennyiben valaki abban a helyzetben van, hogy megszűnt a munkaviszonya, akkor a felszabadult időben van lehetősége a fentiekkel foglalkozni. Még akkor is érdemes elgondolkodni rajta, ha most egyetlen cél a munkakeresés. Már annyival is előrébb van, ha valami újat tanul. A főállás mellett is foglalkozhat saját vállalkozásával, másodállásban. Idővel szépen kinőheti magát és az is lehet, hogy már nem lesz szükség mellette főállásra. Nem utolsósorban célt ad a jelenlegi helyzetben és motivál a jövőre való tekintettel.

Szerző: Deák Zsuzsanna
Bejegyzés megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.