10 tipp a home office-rutin kialakításához

Az utóbbi hónapokban nagyon sokaknak hirtelen és felkészülés nélkül az élete részévé vált a home office (otthoni munkavégzés).

Nagy valószínűséggel a jövőben sokkal jobban elfogadott munkavégzési forma lesz azoknál a szakmáknál, ahol ez kivitelezhető. Aki még nem így dolgozik, érdemes kicsit elmélyülnie a témában. Amennyiben arra kerül a sor, hogy otthonról dolgozzon, már tudja, hogyan alakítsa ki a home office munkanapjait, mire figyeljen a mindennapokban.

Összeszedtem 10 olyan tippet, amire érdemes figyelni, amikor elkezdünk home office-ban dolgozni. (Fontos, hogy ezek a tippek elsősorban az adminisztratív, kreatív munkavégzéshez nyújtanak segítséget. Kozmetikát, műkörmös szolgáltatást is lehet otthonról, home office-ban végezni, ezekhez azonban már sokkal több feltételnek kell megvalósulnia.)

Én már két éve itthonról dolgozom. Az alábbi tippek saját tapasztalataimon alapulnak. Nem biztos, hogy mindenkinek ezek a legfontosabb szempontok, de érdemes átgondolni őket.

1) TECHNIKAI HÁTTÉR BIZTOSÍTÁSA

Az első és legfontosabb, ami nélkül nincs home office, az a technikai háttér. A minimum eszköztár, amivel már el lehet indulni (szakmától függetlenül): korlátlan internet hozzáférés, egy gyors számítógép vagy laptop, adatok tárolásához megfelelő eszköz (nagy kapacitású merevlemez vagy felhő). Ezenfelül jó, ha van egy asztali nyomtató, de ha nincs, akkor egy több gigabájtos pendrive-ra is szükség lehet.

2) LEGYEN A MUNKATÉR ELKÜLÖNÍTVE

Amennyiben van rá lehetőség, legyen külön a dolgozószoba. Amennyiben ez nem megoldható, akkor legyen kialakítva egy munkasarok (lehetőleg ne a konyhában, hanem a nappaliban), ahol minden fontos eszköz megtalálható. Érdemes olyan íróasztalt választani, ami tartalmaz fiókokat, polcokat. Ha mégsem ilyen darabbal estünk szerelembe a svédeknél, akkor jó megoldás – és az íróasztal további kiegészítője – a falra felszerelt polc. De hamarosan már íróasztalból is lehet majd kapni “okos” verziót. Hasznos, ha a dossziék, fontos iratok, vagy akár a szakmai könyvek a közelünkben vannak összerendezve.

Lesznek olyan alkalmak, amikor eltávolodunk a munkasaroktól, irodától. Pl. kellemes napsütéses időben, vagy amikor már társaságra vágyunk és beülünk egy coworking irodába, kávézóba vagy csak a közeli parkba, de ezektől függetlenül is jó, ha megvan a kialakított munkaállomásunk otthon.

3) ÉBRESZTŐ UGYANABBAN AZ IDŐPONTBAN

Ahhoz, hogy a munkanap ne csússzon el, mindig ugyanabban az időpontban érdemes felébredni, úgy, mint amikor egy munkahelyre járunk be dolgozni. Könnyű elcsábulni és mindig lenyomni a szundi gombot, de ragaszkodjunk ahhoz, hogy felkeljünk időben, különben elúszik a napunk.

4) A PIZSAMA NEM AZ IRODÁBA VALÓ 

Csábító lehet az ágyból kikelve egésznap hálóruhában maradni, de ez nem vezet komoly munkavégzéshez. A pizsamát ajánlatos lecserélni és egy kényelmes darabot választani ruhatárunkból! Ha a főnök/ügyfél hív videócseten, ne azt feltételezze, hogy most keltünk ki az ágyból. Érdemes a külső megjelenésünkre is figyelmet fordítani munkakezdés előtt, ettől mi is jobban érezzük magunkat. Nem beszélve arról, ha napközben nem várt ügyintézés miatt el kell hagynunk otthoni irodánkat, ne indulás előtt kelljen összeszedni magunkat (amivel időt veszítünk).

5) LEGYEN TIMING, AZAZ IDŐBEOSZTÁS

Ahhoz, hogy ne ússzunk el az idővel, érdemes egy ütemtervet összeállítani. Kiindulhatunk a korábbi „bejárós“ munkahelyünk időbeosztásából is. Írjuk le, vagy egy erre alkalmas applikáció segítségével állítsuk be a napi időbesztásunkat. A jó hír az, hogy magunk határozzuk meg mettől-meddig dolgozunk, de a kialakított menetrendhez tartsuk magunkat, máskülönben a munkanapból 6 óra csak kávézással-evéssel-netezéssel-csevegéssel fog eltelni, és extra túlórákat kell beiktatnunk, hogy utolérjük magunkat a munkában.

6) HÁZIMUNKA CSAK MUNKAIDŐ UTÁN

Praktikus megoldásnak gondoljuk, hogy amíg szünetet tartunk munka közben, bedobjuk a mosást, vagy felporszívózzuk a házat, stb… Ez nem vall jó ötletre, ugyanis idővel azon vesszük észre magunkat, hogy eltelik a munkaidőnk a házimunkával. Ezeket a tevékenységeket a munkaidő utáni órákra vagy hétvégére javasolt beütemezni. Munkaidőben dolgozzunk az otthoni irodánkban, még akkor is, ha megláttunk egy porcicát a sarokban.

7) NEM SZABAD ELFELETKEZNI AZ ÉTKEZÉSRŐL

Akárcsak a reggeli, úgy az ebéd se maradjon ki és lehetőleg azonos időpontban üljünk le étkezni, akár otthon, akár étkezdében. Jó dolog az otthoni főzés, de az ételkészítés ne a munkaidőnktől vegye el az időt. Aki speciális étrendet követ, előkészítheti előre pár napra az ételt, így délben azt csak meg kell melegítenie. Aki inkább elmegy valahová ebédelni, azonos időben érdemes elindulni, és törekedni kell arra, hogy ne két órás legyen az ebédidő (könnyű elcsábulni, főleg napsütéses időben).

8) MUNKAIDŐ UTÁNI ÉLET

Munkaidő leteltével távolodjunk el otthoni irodánktól, célszerű a számítógépet is kikapcsolni. Ne generáljunk magunknak túlórát, kivétel, ha extra határidős munkánk van.

Lehetőség szerint ne pörgessük az internetet a mobiltelefonon, csak ha nagyon muszáj, máskülönben azt vesszük észre, hogy folyamatosan online vagyunk. Ez egyébként a nem home office munkák esetében is igaz. Ilyenkor jöhet a házimunka, a családtagokkal töltött idő, minden egyéb tevékenység. Töltődjünk fel a külvilággal!

9) MOZGÁS, SPORT

Ahogy a munkahelyen, úgy otthon is érdemes minden órában bevezetni 10-15 perc szünetet, amikor felkelünk az íróasztaltól és járunk egyet. (Nekem ez megy a legnehezebben.) Nem egészséges órákon keresztül egyhelyben ülni. Amennyiben hozzám hasonlóan ez nehezen megy, akkor a munkaidő után mindenképpen ajánlatos beiktatni egy hosszabb mozgást. Ezt sosem hagyom ki! Mindegy, hogy mit (lehet séta, futás, biciklizés, úszás, torna, stb…) de legyen, mert hosszú távon nem tesz jót a folyamatos ülőmunka (és az otthonlét miatt a hűtőgép közelsége.)

10) A HÉTVÉGE A PIHENÉSÉ

Nagyon könnyű elcsábulni és hétvégén is dolgozni. Pláne, ha saját magunk projektjéről, vállalkozásáról van szó. Kétségtelen, hogy egy vállalkozás esetén napi 24 óra is kevés, de meg kell találnunk az egyensúlyt, különben az egészségünk rovására megy. Ezt nagyon komolyan kell venni. Lassú gyilkos a stressz és ha nincs egészség, nincs munka sem. Nekem utóbbi a mottóm, ehhez tartom magam és a hétvégét meghagyom a pihenésnek.

Szerző: Deák Zsuzsanna
Bejegyzés megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.