Miért van szükség design briefre?

Alapvetően ebből indul ki a tervezési folyamat. A brief egy útmutató. Nélküle a tervezés csak találgatás, koncepciók nélkül. A végeredmény nem az lesz, amit a megrendelő szeretne.

Mit jelent pontosan a brief?

A brief olyan írásos dokumentum, amit a tervező vagy tervező csapat állít össze az ügyféllel, megrendelővel konzultálva az ő – honlappal, grafikai munkákkal kapcsolatos – igényeiről.

Sajnos az nem működik, hogy „Rád bízom a tervezést, de legyen nagyon jó a végeredmény!“

Ahhoz, hogy olyan legyen a kész arculat, honlap, amit az ügyfél megálmodott, rá is szükség van. Néha már itt az elején megbukik a tervezési folyamat, mert sokszor még maga az ügyfél sem tudja pontosan, hogy mit szeretne. Ennek hiányában a brief elkészítése sem lehetséges.

Egy jól összeállított kérdéssor elgondolkodtatja a megrendelőt. A kérdéseket olvasva válaszok fogalmazódnak meg benne, amikre előzőleg nem is gondolt. Ennek kitöltésétől azonban nem kell megijedni! Lehet, hogy néha unalmasnak, vagy túl hosszúnak, bonyolultnak tűnik egy-egy ilyen kérdéssor megválaszolása, de végig azt szolgálja, hogy a megrendelő minél pontosabb képet adjon a tervezőnek. A kérdések által igények, elképzelések fogalmazódnak meg a megrendelőben, amik lehet, hogy eddig benne sem merültek fel. Ezekből a válaszokból aztán egy pontos elképzelés születik, amely a brief része lesz. Ezáltal válik sikeressé a közös munka és a tervezési folyamat.

Azonban, ha nincsenek tisztázva az elvárások, akkor könnyen félrecsúszik a tervezés, és ez kellemetlen mindkét fél számára.

Mit tartalmaz a brief?

Érdemes a brand alapokkal indítani a megbeszélést.

  • Miért-hogyan-mit képvisel a vállalkozás.
  • 5-10 éves terv.
  • A megrendelő vállalkozás, tevékenység bemutatása: mi a szakterülete, mekkora, milyen idős, ki a célközönsége.
  • A piac, a versenytársak látképe.
  • Milyen értékekkel bír ez a vállalkozás és milyen a márkaszemélyisége.
  • Célkitűzések (a tervezés témája): mit kell megtervezni, új tervezés vagy redesign.
  • Elképzelések, kérések: mit, milyen elemeket tartalmazzon a megrendelés tárgya, milyen stílusú legyen.
  • Érdemes beszélni a tervezés időkeretéről is, bár ezt tartalmazhatja az árajánlat és a szerződés is.

Összegzés

A jó és részletes brief keretbe foglalja a tervezési folyamatot. Lefekteti a brand alapokat. Tervezési rendet szab mind a megrendelőnek, mind a tervezőnek. Szerencsés, ha mindkét fél tartja magát a briefben leírtakhoz. Ez különösen vonatkozik az időpontok betartására.

A blogbejegyzésekkel betekintést engedek a színfalak mögé. Márkastratégia fókuszú arclat, megjelenés kialakítása, design tippek, ötletek. A bejegyzések a saját tudásom, tapasztalataimon alapulnak, saját megfogalmazásban. Enjoy! 
Növeld márkád presztízsét - tekintsd át, milyen márkákkal dolgoztam legutóbb, és segítségemmel alakíttasd ki márkád elegáns megjelenését!

A szerző: Deák Zsuzsi

Bejegyzés megosztása