Miért van szükség design briefre?

Alapvetően ebből indul ki a tervezési folyamat. A brief egy útmutató. Nélküle a tervezés csak találgatás, koncepciók nélkül. A végeredmény nem az lesz, amit a megrendelő szeretne.

Mit jelent pontosan a brief?

A brief olyan írásos dokumentum, amit a tervező vagy tervező csapat állít össze az ügyféllel, megrendelővel konzultálva az ő – honlappal, grafikai munkákkal kapcsolatos – igényeiről.

Sajnos az nem működik, hogy „Rád bízom a tervezést, de legyen nagyon jó a végeredmény!“

Ahhoz, hogy olyan legyen a kész honlap, amit az ügyfél megálmodott, rá is szükség van. Néha már itt az elején megbukik a tervezési folyamat, mert sokszor még maga az ügyfél sem tudja pontosan, hogy mit szeretne. Ennek hiányában a brief elkészítése is nehézkes.

Erre azonban létezik megoldás! Egy jól összeállított kreatív kérdéssor elgondolkodtatja a megrendelőt. A kérdéseket olvasva válaszok fogalmazódnak meg benne, amikre előzőleg nem is gondolt. Ennek kitöltésétől azonban nem kell megijedni! Lehet, hogy néha unalmasnak, vagy túl hosszúnak, bonyolultnak tűnik egy-egy ilyen kérdéssor megválaszolása, de végig azt szolgálja, hogy a megrendelő minél pontosabb képet adjon a tervezőnek. A kérdések által igények, elképzelések fogalmazódnak meg a megrendelőben, amik lehet, hogy eddig benne sem merültek fel. Ezekből a válaszokból aztán egy pontos elképzelés születik, amely a brief része lesz. Ezáltal válik sikeressé a közös munka és a tervezési folyamat.

Azonban, ha nincsenek tisztázva az elvárások, akkor könnyen félrecsúszik a tervezés, és ez kellemetlen mindkét fél számára.

Mit tartalmaz a brief?

A brief elkészítésére, annak terjedelmére nincs szabály. Azonban a legfontosabb témákat meg kell jelenítenie.

  • a megrendelő vállalkozás, tevékenység bemutatása: mi a szakterülete, mekkora, milyen idős, ki a célközönsége
  • célkitűzések (a tervezés témája): mit kell megtervezni, új tervezés vagy redesign
  • elképzelések, követelmények: mit, milyen elemeket tartalmazzon a megrendelés tárgya, milyen stílusú legyen (ebben is segít többek között a kreatív kérdéssor)
  • költségvetés: a pénzügyi keret részletezése, ezt alapvetően a szerződés tartalmazza, de itt is célszerű megjeleníteni
  • időkeret: a munkafázis részletezése, mely részfeladatok milyen időpontban kerülnek bemutatásra az ügyfél részére

Összegzés

A jó és részletes brief keretbe foglalja a tervezési folyamatot. Lefekteti a fő irányvonalakat. Pénz- és időkeretet, tervezési rendet szab mind a megrendelőnek, mind a tervezőnek. Szerencsés, ha mindkét fél tartja magát a briefben leírtakhoz. Ez különösen vonatkozik az időpontok betartására.

Szerző: Deák Zsuzsanna
Bejegyzés megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük