Milyen a hatásos fejléc?

Sokan nem is gondolják, de a fejlécének van az egyik legmeghatározóbb szerepe a weboldal esetében. Webdesign és online marketing szempontból is. Természetesen „nem viszi hátán“ az egész honlapot, de kulcsszerepe van.

A honlap három fő részből áll: fejléc (header), törzs (body) és a lábléc (footer).

Amikor megnézünk egy honlapot, akkor a header részével találkozunk először a kezdőlapon. (Abban az esetben nem, ha egy külső link a honlap más részeire navigál, pl. egy blogbejegyzéshez.)

Ezért a header feladata az, hogy felkeltse az olvasó figyelmét. Pontosan és világosan kommunikálja azt, hogy mi a honlap témája, mit képvisel, mit mutat be, mit szeretne eladni, stb…Ha a fejléc pozitív érzelmi reakciót vált ki az olvasóból, akkor úgy érzi, hogy egy értékes tartalmat kap, és a honlap átment az első teszten.

Ezen a ponton lehet szűrni a közönséget, akik a fejléc alapján döntik el, hogy maradnak (érdekli őket, ezt keresték, a célközönséghez tartoznak), vagy távoznak az oldalról, mert nem érdekli őket a honlap témája.

Mit tartalmazzon a fejléc?

Vannak alapvető elemek, amiknek a fejlécen kell szerepelniük, de nem kötelező jelleggel. Függ a honlap fajtájától, hiszen máshogyan tervezünk meg például egy landing oldalt és máshogyan egy bemutatkozó céges weboldalt.

Általában a következő elemek jelennek meg a fejlécen:

  • a márka stílusával megegyező és a honlap témájával összhangban lévő fotó, videó vagy illusztráció
  • logó
  • menü
  • főcím és alcím
  • call to action gomb
  • keresőmező
  • feliratkozás
  • elérhetőségek

Nem jó, ha zsúfolt és az sem szerencsés, ha túl szellős és hiányoznak bizonyos elemek.

Például egy landing oldalon mindenképpen szerepelnie kell: logó, tiszta és világos cím az alcímmel együtt, call to action gomb (pl. Tudj meg többet!, Megnézem, stb..) és egy beszédes fotó, videó vagy illusztráció. Menüt nem érdemes tervezni, mert másfelé navigálja az olvasót. 

Mire kell gondot fordítani?

A fejléc lényegében egy rövid kivonata a honlap bővebb tartalmának. Ezért nem is olyan egyszerű a megtervezése. Fontos, hogy összhangban legyen minden, mindennel.

A főcím és az alcím, mint egy jó értékesítő, hirdesse a honlap témáját. Ezért olyan rövid címsort kell írni, ami ütős, egyértelmű és világos üzenet! Fontos ügyelni arra is, hogy a címek betűtípusa olvasható legyen. Nem érdemes olyan betűt választani, ami trendi, de egyébként olvashatatlan.

A fejlécben elhelyezett vizuális elem (fotó, videó..) illeszkedjen a márka témájához és stílusához, valamint pozitív érzéseket váltson ki!

A call to action gomb pontosan mondja meg, hogy mit tegyen az olvasó!

Ezeken túl még van számos „íratlan szabály“ a fejlécen található további elemek elrendezésével kapcsolatban. Plusz elemek megjelenítése attól is függ, hogy milyen típusú weboldalt szeretnénk a vállalkozásunknak, szolgáltatásunknak. Ezért az oldal megterveztetése előtt érdemes alaposan átgondolni, hogy milyen honlapot szeretnénk.

Szerző: Deák Zsuzsanna
Bejegyzés megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük