Mitől működik jól egy honlap?

Manapság egyre több az olyan felület az interneten, ahol bárki „összelegózhatja“ a saját honlapját, koncepció nélkül.

„Remek, és még spórolok is vele!“ – gondolják az induló vállalkozók. De sajnos a kísérletezés vége általában az lesz, hogy előbb vagy utóbb keresnek egy szakembert céljaik megvalósításához. Időközben kiderül számukra, hogy több feltételnek kell megvalósulnia, hogy a honlap jól működjön.

Egy weboldal elsődleges célja, hogy segítse eladni a terméket, szolgáltatást. Lényegében a kommunikáció és a marketing egyik eszköze.

Nézzünk néhány fontos lépést, amikkel megfelelően tud működni a honlap.

1) GYORSASÁG

Ugyan, ez a rész nem feltétlenül magához a webdesignhoz tartozik, de ez az első és a legfontosabb. Amennyiben lassan tölt be az oldal, a látogatóknak esélye sincs elolvasni honlapunk üzenetét. Manapság egy honlapnak maximum 2 másodperc alatt kell betölteni, máskülönben a látogatók habozás nélkül továbblépnek az oldalról.

2) STÍLUS

Illeszkedik a webdesign a márkához? Legyen szó personal branding-ről (személyes márka) vagy product branding-ről (termékmárka), a márka stílusát hozni kell a webdesignban is. Ez már ugye az arculattervezés része, és nem szerencsés, ha a megjelenés eltér a közösségi médiában, online hirdetéseken, a honlapon, illetve az offline reklámtermékeken.  Összhangban kell lennie minden platformon.

3) CÉL

Fontos tisztában lenni azzal, hogy mi a honlap célja. Bemutat, szórakoztat, netán elad valamit? Lényeges közös pont, hogy a honlapnak el kell adnia a „terméket“. Növekedjenek a megrendelések, az érdeklődők száma. Nem lehet csak találomra összeállított honlappal megnyerni a látogatót.

4) TARTALOM

Elengedhetetlen a jó tartalom. Ezalatt értendő a szöveges és képi tartalom is. A szövegnek lényegre törőnek kell lennie. Fontos, hogy világosan közvetítse a honlap üzenetét, sallangmentes legyen és kerülni kell a túl sok szöveget. A honlapon alkalmazott fotóknak minden esetben jogtisztának kell lennie. A jó minőségű, témához kapcsolódó fotó szintén segít abban, hogy az üzenet elérjen az olvasóhoz. Hibás lépés, ha olyan fotót használunk, aminek semmi köze a honlap mondanivalójához, és csak azért alkalmazzuk, mert tetszik nekünk.

5) MARKETING

Világosan mutatnia kell a honlapnak, hogy miért jött létre (mi a célja), kiért jött létre (célközönség) és milyen problémában tud segíteni. Amennyiben más is kínál hasonló terméket, szolgáltatást, tudni kell prezentálni, hogy mitől vagyunk igazán MI a márkánkban. Azaz pontosabban, mitől vagyok igazán ÉN a márkámban? Mi az a plusz esszencia, ami a személyiségünkből fakad, és ami biztosan nincs meg a többi hasonló márkában? Ide sorolható, hogy a szöveget is úgy kell ügyesen megfogalmazni, hogy az cselekvésre, vásárlásra buzdítsa az olvasót.

6) FELHASZNÁLÓI ÉLMÉNY

A már sokat emlegetett élmény, más szóval user experience (UX). Kell hozzá logikus és rendszerben történő gondolkodás. Amennyiben a fenti pontok már megvalósultak, ennél a résznél még mindig veszíthetünk látogatókat. Mit is jelent ez pontosan?

Logikusnak kell lennie a navigációnak. Nem javasolt értelmetlenül és funkció nélkül elhelyezni elemeket és cselekvésre buzdító gombokat az oldalon. Azonban ott, ahol szükség van rá, alkalmazni kell azokat. Rá kell vezetni az olvasót, hogy mit csináljon a honlapon. Feliratkozzon egy hírlevélre, ajánlatot kérjen, vásároljon, üzenetet küldjön? Ha nem tudja, hogy mit tegyen, el fog veszni az oldalon és gyorsan továbblép. Ezt a részt bőven lehet tovább részletezni, de egy külön bejegyzést kíván.

7) FELHASZNÁLÓI FELÜLET

Itt olyan alapvető dolgoknak kell teljesülnie, ami befolyással van a felhasználói élményre. Például:

  • megfelelő betűméretet kell használni (ne legyen túl kicsi vagy túl nagy) 
  • maximum 1-2 betűtípust kell alkalmazni
  • a betűtípusok támogassák a magyar ékezetes betűket
  • mindig az üzenethez, stílushoz illő színek használata
  • az aktivitásra buzdító gomboknak (CTA) megkülönböztethető színnel kell rendelkezniük
  • jól olvasható tartalomra van szükség a mobilon, tableten
  • kerülni kell, hogy a saját ízlésünk szerint alakítsuk ki a designt
  • legyen átlátható, kerülni kell a túlzsúfolt oldalakat

8) ESZTÉTIKUS MEGJELENÉS

Az esztétika, a használhatóság és a hatékonyság kéz a kézben jár.

Ugye ismerjük azt, amikor az első benyomásunk valamiről mindig a külső alapján alakul ki? Azt már írtam, hogy pillanatok alatt kell betöltenie a honlapnak. A betöltés után a következő pár másodperc alatt először a vizuális megjelenés az, amivel találkozik az olvasó. Ez az, ami vagy meggyőzi őt, vagy nem. Kialakul benne, hogy jó helyen van-e vagy sem. Emellett az is lényeges, hogy milyen benyomás alakul ki benne a cégről, a termékről az esztétikus megjelenés által. Az elé táruló látványvilág a termékre, szolgáltatásra egyedileg kialakított, így az olvasó jobban megjegyzi.

Ezentúl még számos szempontnak kell megfelelni a honlap kialakításnál. Ezért dolgoznak és képzik magukat folyamatosan a webdesignerek.

A hatékonyság, az esztétikus megjelenés és a használhatóság hármasnak mindenképpen meg kell valósulnia. Egymás nélkül, csak önmagukban, nem hozzák a honlappal szemben elvárt eredményeket.

Szerző: Deák Zsuzsanna
Bejegyzés megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.