Valóban szüksége van a terméknek, szolgáltatásnak egyedi arculatra?

Az arculattervezés a márkaépítés egyik lépcsőfoka. De mi is a márka?

 Az Amerikai Marketing Szövetség meghatározása szerint:

„Egy név, kifejezés, jel, szimbólum, dizájn, vagy ezek kombinációja, amelynek célja, hogy egy eladó vagy eladói csoport termékét vagy szolgáltatását azonosítsa, és megkülönböztesse a versenytársakétól.”

 Wikipédia:

„A márka vagy brand egy termék vagy szolgáltatás minősége, fajtája, amit egy megkülönböztető jel, szimbólum vagy ezek kombinációja, arculati elem, szlogen, márkanév, logó reprezentál, amellyel markánsan megkülönböztethető a termék a piaci versenytársak hasonló termékétől.“

A márkaépítésének több eszköze is van. Az egyik ilyen eszköz az arculattervezés, amely kihagyhatatlan elem. Sokan persze mást gondolnak erről, de mégis mitől lett a Nivea, a Chanel vagy a Mercedes-Benz világmárka? Nem hagyták ki a márkaépítésből az arculattervezést. Ha meglátjuk ezen márkák logóit, vizuális megjelenésüket, azonnal beazonosítjuk őket.

De önmagában az arculat és vizuális megjelenés is kevés, ha nem rendelkezik a további elemekkel, melyek együttesen határozzák meg a márkát, ahogyan a fenti definíciókban is olvasható.

Még mielőtt belefognánk az arculattervezésbe, először érdemes azokat a részeket átgondolni, mint pl. piacképes-e a szolgáltatás, ki a célközönség, miért jó és milyen problémára nyújt megoldást a termék, a szolgáltatás, stb…

Amikor körvonalazódik, hogy mi a missziónk, a mondanivalónk, üzenetünk a márkánkkal a külvilág felé, akkor sokkal hamarabb születnek meg bennünk konkrét elképzelések, hogy milyen legyen a termékünk, szolgáltatásunk megjelenése. Nem szabad elsietni, kellő időt kell hagyni. Érdemes először megfigyelni és tesztelni a szolgáltatást, a célközönséget.

Ugyanakkor előbb vagy utóbb minden márkának szüksége lesz vevővonzó megjelenésre.

A facebook, instagram hirdetések sikere nagyban azon múlik, hogy a hirdetési kreatív anyag milyen minőségű. Vonzó, igényes és érzelmeket vált ki a hirdetési anyag, amelyre szívesen kattint az olvasó? Nem szerencsés, ha a hirdetés és a márkánk megjelenése eltérő, vagy nem rendelkezünk az egyikkel vagy a másikkal.

MIBŐL IS ÁLL AZ ARCULATTERVEZÉS?

1) ELKÉPZELÉSÜNK KÖZVETÍTÉSE A DESIGNER FELÉ

Amikor arculattervezéssel kapcsolatban keresünk meg egy szakembert, első lépésként bemutatjuk a vállalkozásunkat, mesélünk a szolgáltatásról, termékről. Ki a célközönség, miben segít nekik, mitől jobb? Lényegében egy kivonatot kap a tervező a vállalkozásról és az elképzelésekről.

Amennyiben valamelyik terület még hiányos, vagy pontosításra szorul, akkor ebben segít és finomhangol a design brief.

FONTOS! Az elképzelések nem a mi ízlésvilágunkat kell, hogy tükrözzék, hanem a célközönségét! Pl.: ha kedvenc színünk a bordó és azt szeretnénk viszontlátni a termék arculatán. Amennyiben kisgyermekek a célközönség, akkor ebben az esetben nem a bordó, vagy akár az acélkék szín lesz a jó választás, csak azért mert nekünk ez a kedvenc színünk.

2) AZ ARCULAT KIALAKÍTÁSA

A kapott információk, a részletek átbeszélése után kezdődik az arculat grafikai tervezése.

Jelentősége van a színeknek, a stílusnak és a hangulatnak is. Ezeket először egy moodboardon vázoljuk fel.

3) TERVEZÉSI FOLYAMAT

Mivel kezdődik az arculattervezés? Elsődlegesen a logó megtervezésével. A logó egy megjelenési forma, adott márkát képvisel. Leegyszerűsítve: egy-egy szó vizuális jele, ami lehet felirat, grafikai ábra, embléma. Léteznek csak szöveges (csak szöveget tartalmaz), ikonikus (csak ábrát tartalmaz), és vegyes (szöveg és ábra együttesen) logók is. A szövegesre példa a Nivea, az ikonikusra a jól ismert Apple cég almája és a vegyesre a Chanel logója.

A szöveges logó általában a márka nevét illetve a rövid szlogenjét tartalmazza. Itt alapvetően egyedi betűtípusokkal dolgozunk, ami lehet készen megvásárolható betűtípus vagy a tervező által megrajzolt teljesen egyedülálló betű.

Az ikonikus logók csak ábrát, szimbólumot tartalmaznak. Ezek leegyszerűsített, jól beazonosítható szimbólumok. Van amelyik közvetlenül megjeleníti az adott márkát, van amelyiknél a jelentés szimbolikus, nem közvetlenül az adott terméket, szolgáltatást jeleníti meg. Lehet olyan, ami utal rá, akár nonfiguratív megjelenési formával is.

A vegyes logók a szöveges és az ikonikus logók együttes alkalmazása. Márkanév, szlogen és a szimbólum jelenik meg ebben a fajta logóban.

A logótervezést (véleményem szerint) nem érdemes elsietni. A tervezés elején sok összefüggést, kapcsolódást, jelentéseket, szinonimákat kell végig venni, átgondolni, amik mind befolyásolhatják a tervezést. Először ceruzával papírra skicceket készítünk, lehetőleg minél többet, mert ezekből formálódik és alakul a logóterv.

A legjobbnak ítélt skiccek végül grafikai programban is megszerkesztésre kerülnek.

MILYEN ARCULATI ELEMEK VANNAK MÉG?

Léteznek kisarculati elemek: névjegykártya, levélpapír, boríték.

A kis-arculathoz kapcsolódik még a Brand board, ha nem is a kisarculatot részletezi, de az ahhoz kapcsolódó elemeket mutatja be: fő logó és annak két-három elrendezése, színpaletta, kiválasztott betűtípusok, hangulatvilág, stílus. Bővebben itt írtam a Brand boardról: Mi is az a Brand board?

Nagyarculat esetén már beszélhetünk olyan elemekről, mint óriásplakát, leporello, roll up, sajtó megjelenés, hirdetés, ajándéktárgyak (póló, sapka, hűtőmágnes, stb..)

A nagyarculat megjelenésével kapcsolatos szabályokat írja le az arculati kézikönyv. Ez az etalon, amely megmutatja, hogy hogyan kell és hogyan nem szabad használni az arculatot, annak elemeit. Az arculati kézikönyv döntően nagy cégek, vállalatok részére készül.

ÖSSZEGZÉS

Az arculattervezés könnyűnek tűnhet egy laikus számára, azonban azt gondolom, hogy nem könnyű munkafolyamat. A grafikusoknak, arculattervezőknek olyan vizuális megjelenítést kell megalkotniuk, amely több szempontnak kell, hogy megfeleljen és ez nem kis feladat. Alapvetően az ötlet, terv kitalálása, kiválasztása az elsődleges és lényeges szempont. Az arculat grafikai megtervezése már viszonylag gyorsabb folyamat.

Érdemes ebbe időt és energiát fektetni, hiszen jól látható, hogy szüksége van egy márkának a megfelelő és egyedi vizuális megjelenésre, az arculattervezésre.

Szerző: Deák Zsuzsanna
Bejegyzés megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.